1. Introductie
2. Kids & computers
3. Tool
4. Webcommunity
5. Voorbeelden
6. Demo

2. Kids & computers

Kinderen brengen een belangrijk gedeelte van hun vrije tijd door achter de computer. Zij gebruiken de computer voor school om werkstukken te maken of spreekbeurten voor te bereiden, maar een aanmerkelijk groter gedeelte van de computertijd besteden ze aan contacten via e-mail en MSN en het spelen van computerspelletjes op cd-rom en/of het Internet. De computer heeft een enorme aantrekkingskracht op kinderen. En dat is niet verwonderlijk. Het is een kleurrijk instrument met veel dynamiek, beweging en geluid. Wanneer je een computerspel doet, treed je een nieuw universum binnen waarin je je even heer en meester kunt voelen. Niet ouder, meester of juf, maar het kind zelf bepaalt en beslist.

Er is veel discussie over het computergebruik van kinderen. Bezorgde ouders en leerkrachten wijzen op de gevaren van het Internet (informatie en contacten die niet wenselijk zijn voor kinderen), gebrek aan lichaamsbeweging, problemen door veelvuldig gebruik van de muis (RSI), gevaren van snelle beeldscherm acties en wisselingen (epileptische aanvallen en overactiviteit), de overmaat aan geweld in veel computerspelletjes. Gelukkig zijn er ook vele positieve effecten van computergebruik te noemen. Kinderen leren van jongs af aan om te gaan met de informatiemaatschappij, te filteren en te selecteren in die enorme overvloed aan indrukken en berichten. Ze leren in een relatief beschermde omgeving om te gaan met nieuwe, onbekende situaties en keuzes te maken. Ze leren logisch nadenken en de mogelijkheden van de computer als een verlengstuk van het eigen denken en handelen te gebruiken.

Waar echter vrijwel alle computerprogramma’s voor kinderen in tekort schieten is de ruimte voor kinderen om zelf vorm te geven aan hun ideeën en creativiteit. Veel computerspelletjes beperken de interactie tot repetitieve handelingen die in hoog tempo uitgevoerd moeten worden (schiet- en racespelletjes) of tot een beperkte set aan voorgegeven keuzes (een pop aankleden, huis of stad inrichten). De individuele expressie gaat vaak niet verder dan een notering in de topscorelijst.

Ruimte voor kinderen om zelf vorm te geven aan hun ideeŽn en creativiteit.

AnimationPad XL biedt alle ruimte voor creativiteit en vrije expressie. Het is niet een voorgebakken omgeving waarin kinderen slechts kiezen uit wat door professionele designers al is vormgegeven, maar biedt een uitgewogen balans tussen aanbieden en zelf creëren. Uitgangspunt is de geweldige creativiteit en verbeeldingskracht van kinderen. Kinderen zijn vaak beter dan volwassenen in staat om hun ideeën in een beeldende vorm te gieten. Zij worden niet geremd door de kwaliteitseisen die we ons als volwassen opleggen, maar gaan gewoon hun gang. Van dat ongeremde gaat een enorme kracht en energie uit, en dat zien we in kindertekeningen terug.

We hopen dat AnimationPad XL ertoe bij zal dragen dat kinderen, maar ook leerkrachten, ouders en verzorgers het creatieve potentieel van de computer ontdekken. Uiteindelijk gaat het niet om enen, nullen, bytes of pixels, maar om menselijke verbeeldingskracht en de gave daar iets bijzonders mee te doen.

top